Czy ziemniaki tuczą? Czy sól to biała śmierć? A czy jajka są niezdrowe?

Czy ziemniaki tuczą? Czy sól to biała śmierć? A czy jajka są niezdrowe?

Czy ziemniaki tuczą? Czy sól to biała śmierć? A czy jajka są niezdrowe? A co sądzisz o produkcie X? To pytania, które zdarza mi się usłyszeć, gdy ludzie dowiadują się, że „siedzę” w dietetyce? Chociaż wydaję im się, że odpowiedź jest dla mnie tak łatwa jak to czy wolę kawę, czy herbatę, to tak nie jest. Kurde, ludzie, to zależy.

Produkt niezdrowy

O ile łatwiej skategoryzować fast foody, słodycze i produkty przetworzone jako coś niezdrowego, o tyle z produktami bardziej naturalnymi jest problem. W przypadku żywności, która jest mało przetworzona – m.in.: warzywa, owoce, mięso, zboża, nabiał, orzechy – trzeba spojrzeć na więcej czynników niż na sam produkt X. Dlaczego? Dlatego, że każdy człowiek jest wyjątkowy, ma inny metabolizm, stan zdrowia, podatność i obciążenia genetyczne, potrzeby organizmu czy wpływy środowiska zewnętrznego. Istnieje wiele różnych czynników, które różnią każdego z nas i decydują o tym, czy coś jest dla nas dobre, czy też nie.

Każdy jest inny

Marysia je dużo jajek i ma się dobrze, ponieważ jej dieta jest bogata w warzywa i owoce, rzadko je mięso i produkty zwierzęce, a jajka są dla niej dobrym źródłem najlepiej przyswajalnego białka, witaminy B12 i żelaza. Kasia ma dużo nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie, a jajka mają ich sporo (pomimo wszystkich prozdrowotnych właściwości), więc dla Kasi jajka nie będą najlepszym wyborem.

Dla Asi olej kokosowy będzie dobrym źródłem tłuszczu, ponieważ Asia jest weganką, ma mało nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie, a dodatek łyżeczki oleju kokosowego do owsianki lub placuszków wpłynie w jej przypadku prozdrowotnie. Dla Joli kochającej boczek, mięso i jajka, olej kokosowy będzie złym wyborem, ponieważ spowoduje dużą przewagę w diecie nasyconych kwasów tłuszczowych nad nienasyconymi.

Adam, który choruje na cukrzycę będzie unikał ziemniaków, za to otyły Staś będzie jadł ich dużo, a dzięki temu, że zawierają niewiele kalorii w 100 g (bez sosu i dodatków), spowodują, że schudnie.

Maciej jest sportowcem i umiarkowany dodatek soli do potraw będzie działał w jego przypadku dobrze, ponieważ Maciej traci dużo sodu wraz z potem w trakcie intensywnego wysiłku. Za to Piotr ma nadciśnienie i dodając sól do potraw, tylko sobie szkodzi.

Rozumiecie?

Żywność zdrowa czy niezdrowa?

Co to znaczy, że żywność jest zdrowa lub nie? To żywność może być niezdrowa? To znaczy, że jest trująca? Czy jak mamy to rozumieć?

To nie produkt jest niezdrowy, to my sprawiamy, że jest niezdrowy, ponieważ np. łączymy go w zły sposób w diecie lub jemy tylko tą jedną rzecz i sprawiamy, że dieta jest monotonna, a dany składnik zaczyna nam szkodzić.

To zależy

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy coś jest zdrowe. W przypadku produktów mocno przetworzonych zazwyczaj (!) można wrzucić wszystko do worka „niezdrowe”. Jednak nawet taka żywność może dobrze działać, np. dla psychiki, gdy będzie stosowana w odpowiedni sposób i w wystarczających odstępach czasu (zasada 80/20). Jeśli chodzi o inne produkty – tu sprawa jest bardziej skomplikowana. Jeżeli nie wiesz, czy możesz jeść ziemniaki, owoce, jajka lub jak często możesz jeść słodycze czy fast foody (np. podczas odchudzania), skontaktuj się ze specjalistą. Na podstawie dobrze przeprowadzonego wywiadu zdrowotnego i żywieniowego, poradzi Ci co zrobić lub rozwieje Twoje możliwości.

Możesz także napisać do mnie. Chętnie pomogę uzdrowić Twoje relacje z jedzeniem.

I pamiętaj:

Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę. ~ Paracelsus

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.