Dieta bezmleczna i dieta bezlaktozowa

Dieta bezmleczna i dieta bezlaktozowa

Moda na diety eliminacyjne sprzyja powstawaniu wielu mitów i nieporozumień. Prowadzi to często do tego, że osoby z nietolerancjami pokarmowymi lub będące alergikami niepotrzebnie wyrzucają część produktów ze swojego jadłospisu. Jest to niebezpieczne, ponieważ im więcej produktów eliminujemy, tym większe mamy ryzyko niedoborów. Aby temu zapobiec, warto zrozumieć co nam dolega i nie wyłączać wielu produktów na oślep.

Dieta bezmleczna i dieta bezlaktozowa

Te dwa sposoby żywienia często są ze sobą mylone. Powoduje to powstanie wielu nieporozumień, a także zbędnych eliminacji. Czym zatem jest dieta bezmleczna, a czym jest dieta bezlaktzowa? Jakie są podobieństwa i różnice? Co można jeść będąc na jednej czy drugiej diecie?

Dieta bezmleczna

Dieta bezmleczna najczęściej stosowana jest przy alergii na białko mleka krowiego. Oznacza to, że występują objawy z różnych układów po spożyciu mleka krowiego lub po zjedzeniu produktów z mleka krowiego (jogurtów, serów itp.). Alergię na białka mleka krowiego stwierdza się najczęściej wykonując badania z krwi na przeciwciała sIgE.

Przy alergii tego rodzaju problemem jest mleko, a konkretnie określone białka mleka krowiego. Szczegółowa diagnostyka może pozwolić na wykrycie, które frakcje nas uczulają, jednak często jest to zbędne, ponieważ nie zmienia to niczego w sposobie leczenia. Zdarza się, że udaje się „wyrosnąć” z alergii. Zatem jeśli uczulenie nie jest bardzo silne, należy wprowadzać raz na jakiś czas białko mleka krowiego w celu sprawdzenia, czy alergia nadal występuje.

Leczenie polega na stosowaniu diety bezmlecznej, czyli diety z eliminacją mleka, produktów mlecznych, ale także artykułów spożywczych, do których dodano białka mleka krowiego lub mogą zawierać jego niewielkie ilości (np. masło, wędliny, cukierki, wypieki, czekolada).

Alergia ta często współistnieje z uczuleniem na mleko kozie (czasem też owcze), zatem nie będzie ono dobrym zamiennikiem! Jest to istotne, ponieważ alergicy sięgają po ten substytut. Najmniej alergizujące jest mleko klaczy, wielbłąda czy osła.

Stosując dietę bezmleczną, należy pamiętać o dbaniu o prawidłową podaż wapnia, ponieważ produkty mleczne są jego głównym źródłem w zwyczajowej diecie.

Dieta bezlaktozowa

Dietę bez laktozy lub dietę niskolaktozową stosuje się najczęściej przy nietolerancji laktozy. Jest ona jednak bardziej powszechna niż dieta bezmleczna, ponieważ z wiekiem wiele osób traci zdolność do trawienia laktozy. Dodatkowo stosuje się ją w stanach upośledzonego wchłaniania czy trawienia, np. przy chorobach zapalnych jelit, po chemioterapii lub w diecie low FODMAP.

Przy nietolerancji laktozy problemem jest sama laktoza, a nie białka mleka krowiego. Nieulegająca strawieniu laktoza sprzyja występowaniu objawów ze strony układu pokarmowego. Są to głównie wzdęcia, biegunki, bóle brzucha, a także zaparcia czy nadmierne oddawanie gazów.

Leczenie obejmuje stosowanie diety bez laktozy lub diety z niską zawartością laktozy. Jest to zależne od indywidualnej wrażliwości. Wiele osób będzie w stanie poradzić sobie z niewielką ilością tego dwucukru. Ponadto zwiększenie tolerancji powoduje spożywanie produktów wysokolaktozowych  jako dodatek do posiłku a nie samodzielnie czy na czczo.

Dieta z niską zawartością laktozy nie wyklucza twardych serów podpuszczkowych czy pleśniowych, ponieważ tracą one laktozę w czasie procesu wytwarzania. Dodatkowo często dobrze tolerowane są kefiry czy jogurty zawierające żywe kultury bakterii, które pomagają w strawieniu laktozy, a także masło, które zawiera jej śladowe ilości. Bez obaw można spożywać produkty, które oznaczone są jako bezlaktozowe, np. mleko bez laktozy, serek wiejski bez laktozy.

Eliminacja obejmuje produkty takie jak mleko, mleko w proszku, mleko skondensowane, często też czekolada mleczna, biała czy różnego rodzaju twarożki i serki. Co do innych produktów, należy „wyczuć” swoją indywidualną wrażliwość. Nietolerancja laktozy wiąże się także ze zwróceniem uwagi na składy wielu produktów żywnościowych (np. lody, desery mleczne, wypieki,  twarożki i jogurty smakowe) oraz tych spoza przemysłu spożywczego (np. leki).

Dieta bezlaktozowa nie powinna całkowicie eliminować produktów mlecznych, ponieważ zwiększa to ryzyko niedoborów.

Podsumowanie

Dieta bezmleczna Dieta bezlaktozowa
Problem Alergia na białko mleka krowiego Nietolerancja laktozy
Objawy Z różnych układów Z układu pokarmowego
Dieta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bez mleka krowiego, produktów mlecznych, bez białek mleka krowiego.

Unikanie pokarmów zawierających poniższe składniki:
masło, masło klarowane, olej maślany, kwas maślany, estry masła, maślanka, kazeina, hydrolizaty kazeiny, kazeiniany (we wszystkich formach), ser, twaróg, śmietana, skrzep, masło ghee, albumina mleka, laktalbumina, fosforan, laktoferyny, laktoza, laktuloza, mleko (we wszystkich formach,w tym skondensowane, pochodne mleka, w proszku odparowane, mleko kozie i mleko innych zwierząt, niskotłuszczowe, słodowe, tłuszcz mleczny, beztłuszczowe białko, odtłuszczone pełne), hydrolizaty białka mleka, budyń, kazeina, podpuszczka, śmietana, stała masa śmietankowa, kwaśna masa mleczna, tagatoza, serwatka (we wszystkich formach), hydrolizat białek serwatkowych, jogurt [1]

Bez laktozy lub z niską zawartością. Eliminacja mleka, produktów mlecznych z wysoką zawartością laktozy.

Próba włączenia niewielkich ilości produktów wysokolaktozowych.

Testowanie indywidualnej wrażliwości.

Dobra tolerancja twardych serów podpuszczkowych, pleśniowych, czasem też jogurtów czy kefirów.

 

Źródła

[1] Stolarczyk A. Składniki FODMAP w żywności. Stand Med, Pediatr. 2015;12:235–43.

[2] Kucharczyk P, Kucharczyk A, Grabowska-Krawiec P. Znaczenie edukacji w ciężkich pokarmowych reakcjach alergicznych. Co pacjent wiedzieć powinien? Alergologia Współczesna. 2014; 32: 48-68.

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.